Více než 120 let v pohybu

První ŠKODA vlastně nebyla ŠKODA.

A nebylo to ani auto. Byl to bicykl postavený v roce 1895 mechanikem Václavem  Laurinem a knihkupcem Václavem Klementem. Kromě křestního jména měli společné ještě další věci – vynalézavého ducha a lásku k jízdním kolům. Takže když na trhu nemohli najít to správné, rozhodli se postavit si ho sami. A vlastenecky ho pojmenovali ‚Slavia‘.
U těchto skromných začátků ale nezůstalo. Dva přátelé brzy přešli ke stavbě motocyklů, které patřily mezi první na světě. A zanedlouho už sbírali vítězství v závodech a rychlostní rekordy. Tyto úspěchy zakladatele povzbudily k tomu, aby přidali dvě další kola. Zrodila se ‚Voiturette A‘ a s ní i rodová linie automobilů, která řadí značku ŠKODA mezi nejstarší automobilky na světě.
V roce 1925 se firma Laurin & Klement spojila se strojírenským podnikem ŠKODA Plzeň a dosáhla svého průlomového úspěchu s modelem ŠKODA Popular. V průběhu celého dvacátého století, včetně dvou světových válek a centrálně plánovaného hospodářství dob socialismu společnost ŠKODA nikdy neztratila odhodlání vyrábět vozy špičkové kvality. Hladký přechod do vlastnictví skupiny Volkswagen v roce 1991 jen posílil tuto vášeň vytvářet budoucnost postavenou na úspěšné minulosti.

Vše začalo roku 1894, kdy byl Václav Klement přinucen stěžovat si na špatnou kvalitu a nedostatky svého nového bicyklu. Nezdvořilá odpověď výrobce vedla tomu, že se rozhodl opravovat bicykly sám s pomocí mechanika Václava Laurina. Následovala výroba vlastních motocyklů do té doby, než v roce 1905 spatřilo světlo světa první automobil. Naši zakladatelé se řídili mottem „jen to nejlepší je dostatečně dobré pro naše zákazníky“ – slogan, se kterým se ztotožňujeme do dnešního dne.

Václav Klement pocházel ze skromných poměrů. Namísto kovářského řemesla se mu naskytla příležitost vyučit se prodejcem knih. Jako mladá muž pak převzal knihkupectví v Mladé Boleslavi, ve kterém posléze nabízel i další zboží, mj. jízdní kola a náhradní díly. Jeho neukojitelná zvídavost, nespoutaná kreativita a skvělé obchodní uvažování z něj udělali ideálního partnera pro spíše puntičkářského Laurina.
Václav Laurin se vyučil strojírenským mechanikem, i poté však pokračoval v dalším vzdělávání a vyhledával nové výzvy. Díky tomu se naučil, jak pracovat s parními motory. Usadil se v Mladé Boleslavi, kde společně s Václavem Klementem založil výrobu jízdních kol. Jako excelentní technik a vizionář zaměřený na detaily se ukázal být skvělým společníkem energickému a temperamentnímu Klementovi.